Neked volt már hamstring (combhajlító) sérülésed? Hányszor jött elő benned a vágy, hogy de jó lenne, ha előrehajlásnál rá tudnál feküdni a lábadra vagy elérni a talajt?

Amikor elkezdesz jógázni fontos, hogy elhagyd a nyugati emberre jellemző mindent le akarok győzni, mindenből előnyt akarok kovácsolni hozzáállást. Ahelyett, hogy meg akarod hódítani az asanákat, hogy jobb és jobb akarsz lenni, inkább add át magad teljes egészében annak, ami jelen van egy pózban. Mély odaadás. Minden előrehajlás (amikor a fej a szív alá kerül) ezt a hozzáállást ösztönzi.

Mi jut eszedbe amikor azt mondják neked jóga órán, hogy keresd a határaidat? Megijedsz és azt gondolod, én biztos nem. Túl fáradtnak érzed magad, hogy ilyenekkel foglalkozz vagy esetleg kihasználod a lehetőséget és valóban figyelve testedre feszegeted a határaidat?

Lehet, hogy ijesztő; lehet, hogy soknak tűnik, de egy biztos, hogy szükséges. Szükséges, hogy kilépj a biztonsági zónádból, hisz csak így tudsz fejlődni, változni, tovább lépni. 

4 fajta határ létezik. 4 határ, ahol valami készül kibontakozni - néha jó dolog történik, néha nem.

Tegnap volt a 4. Jóga és Elcsendesedés ill. Yoga und Stille nap a Sopronbánfalvi Kolostor Hotel és Étterem -ben.

Be kell valljam nagyon élvezem. Jóga, meditáció, befelé figyelés, nagyon jó energiák, elengedések!! Én magam is minden alkalommal tanulok, tapasztalok valami újat. Néha a nem várt körülményeknek köszönhetően (nem várt esküvői zenei hangolás). 

A jóga asanák lényege benn történik a testedben. Nem az a lényeg, hogy mennyire tökéletes kívülről az asanád, hanem az, hogy te legbelül a testedben és az elmédben mit érzel és csinálsz. Az hogy képes vagy-e együtt maradni a kellemetlen érzésekkel is és nyugodtan tovább lélegezni. Azt, hogy nem félsz kilépni a komfortzónádból és azért állsz a matracra, hogy megküzdj elméd visszahúzó erőivel (félelem, kényelem, lustaság, szétszórtság).

Sok erőfeszítésre, befogadó, nyitott elmére van szükség, hogy fejlődni tudjunk nap mint nap.

Egy mondatban összefoglalva azt mondanám, hogy az adjustmentben, az érintésben benne van a szíved. Ezért több egy jógás adjustment az igazításnál, javításnál.

Néha egy apró érintés is csodákra képes. Felébreszti a testtudatot, segít fókuszálni vagy éppen elengedni. Amikor megérintelek - néha gyengéden, néha erőteljesebben - akkor veled lélegzem, rád figyelek. Rád hangolódom és probálom megérezni, hogy mire képes még aznap a tested és az elméd. Így tud egy adjustment valódi segítséggé válni és támogatni a saját jóga utadon.

Vannak extra szuper, semleges és küzdős gyakorlások a matracon. Igazándiból mint a hétköznapi élet "up and down"-jai. A lényeg az, hogy egyik gyakorlásnak se adj nagyobb jelentőséget, mint ami. Egy gyakorlás a matracon.

Saját magamon tapasztaltam, hogy mekkora változást hozott az életembe, amikor elkezdtem anno otthon reggel munka előtt rendszeresen gyakorolni. Nem az a lényeg, hogy minden nap másfél órat gyakorolj.

"Tat Pratishedartham Ekatatva Abhyasaha" (Patanjali, jóga szútra 1.32)

Aki elindul a jóga, vagy egyéb spirituális úton hamar szembe találkozhat a citta vikshepákkal, azaz azokkal a zavaró tényezőkkel, elterelődésekkel, amik elménk koncentrációját szétszórják és megakadályozzák, hogy befelé tudjunk figyelni.

Még gyermekeim születése előtt ràszoktam a szinte mindennapos jógázásra. Így utólag, akkoriban nagyon könnyü dolgom volt.